Vår- och Sommarprogram 2016

30 mars kl. 19 startar vi året med årsmöte i Söderportkyrkan. Förhandlingar, fika för en billig penning och avslutning med Mårten.  Förra året visade han en oklippt film ur Johns stora samling. Den visades för första gången och kommer,
sa Mårten, säkert inte att visas mer. I år visar han en som ni alla sett, Stenriket Småland. Jag har sett den flera gånger men tröttnar aldrig på scenen där mor och son kämpar för att få upp en riktigt stor sten ur sin åkermark.

Under april arbetar styrelsen med underhållsarbete i hembygdsgården så först i maj kommer nästa evenemang
18 maj en byavandring i Ulfsryd med Ulf Magnusson som vägvisare. Start kl. 18 vid Ulfs ladugård. Ta med kaffekorg.

Den 6 juni, nationaldagen kl. 15 möts vi i Bengt och Iris trädgård intill herrgårdstomten i Stenfors. Det var Per-Rune som kom med den fina idén att fira nationaldagen i Stenfors. Kanske blir det en ny tradition, så låt gärna en liten flagga fladdra i fikakorgen. Håkan Klasander gick realskolan i Tingsryd på 1950-talet och han ska berätta minnen från den tiden.
Välkomna!
I samarbete med Kyrkan och Vuxenskolan

Torsdagar i juli är hembygdsgården öppen mellan kl. 17 – 19. Enkel fika finns att köpa.
7/7 berättas minnen från Tingsryds Bryggeri.
14/7  1900-talets mode.
21/7  visas hembygdsgården. Alla varmt välkomna  och särskilt våra nya invånare.
28/7  Du, som om igen vill höra om Flöxmåla käring   och Hedvig i Ryet, är välkommen denna kväll

6 och 13 juli kl. 18.30 en vandring i Tingsryd. Samling på kyrkbacken.
Biljetter á 50 kr köper Du på Turistinformationen. Det är samma vandring vid båda tillfällena.

Julimarknaden säljer vi böcker, kassar m.m. båda dagarna.
Kringlorna endast på måndagen. Vi finns på Skyttegatan

HÖSTPROGRAM 2016

11 september är kulturarvsdagen som firas i hela landet, utställningen om filmaren, fotografen, kulturpersonen och brevbäraren John Nilsson i Djuramåla kommer att visas denna dag i hembygdsgården, föreningen bjuder på kaffe och kringlor, öppet mellan kl 10.00 – 17.00.

22 september kl. 17.00 i hembygdsgården är det arbetskväll, vi fortsätter med utställningen på 2:dra våningen samt skolrummet, det finns också lite märk-ningsarbete samt trädgårdsjobb.

6 oktober kl. 17.00 i hembygdsgården fortsätter vi med arbetskväll, då bör vi sätta i innanfönster samt annat löpande arbete.

18 november kl. 19.00 GRÖTFEST i hembygdsgården  På grötfesten kommer Pär-Axel och Simon Tobiazon att stå för underhållningen. Välkomna att anmäla dig till årets grötfest senast den 11 november. Kalaset kostar 50:-. Anmäl till Brita tel. 10162 eller Lisbeth tel 31281.

Söndagen den 4 december hoppas vi blir en fin dag för en promenad, det är då Korpen, Tingsås Hembygdsförening samt Korpalycke Byalag har sin julpromenad. Start mellan kl. 15-16 vid Solrödsvägens början. Sedan går promenaden genom ett julpyntat Korpalycke med små stopp för tipsfrågor, glögg samt servering av korv och kaffe till en billig penning, kanske dyker tomten upp.

8 december i Englanderska huset tänker vi ha en kväll med julpyssel från förr, idéerna står Jenny Svensgård och Helena Löwenstierna för. Vill du vara med får du göra en anmälan till Majken på tel. 31246 senast den 1:e december, vi kan bara ta emot 15 personer. Detta kostar 100:-/person, (medtag sax). Vi börjar kl. 19.00.

Välkommen från styrelsen