Aktiviteter 2015

Vårprogram 2015

Ronneby Brunnspark, den 28 maj gör vi en resa dit med egna bilar och egen fikakorg. Naturligtvis fyller vi bilarna så att också Du, som inte har bil, kan följa med. Därför vill vi ha in en anmälan senast den 25 maj till Anders 070 373 01 91. Gunnel Magnusson blir vår guide. Jag har hört henne berätta vid Brunnsparken förut, så jag vet att det blir en trevlig kväll. 50 kr/pers. kostar det och vi träffas 17.50 på övre torget så att vi är klara att köra kl. 18.00. en klunk av brunnsvattnet får Du också och det lär bota de flesta sjukdomar och göra Dig pigg för hela sommaren

.

Stenfors den 14 juni kl. 15 hos Bengt och Iris där vi har vår traditionella sammankomst tillsammans med Tingås församling. Gunnar Andersson, ordförande i Gamla Urshults hembygdsförening kommer att berätta för oss. Därefter plundrar Du Din kaffekorg innan vi avslutar med en kort andakt. Samarbete med Tingsås församling och Studieförbundet Vuxenskolan.

Ta med kaffekorg.

Fyra torsdagar i juli är det öppet i Hembygdsgården mellan kl. 17 och 19. alla i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.
Fika finns att köpa.

9 juli visas något ur Bengt på Stenfors samlingar.

16 juli Anders i Korpalycke visar leksaker.

23 juli Hembygdsföreningens klippböcker och fotoalbum, bl.a. albumen över Storgatan.

30 juli Vi guidar i Hembygdsgården och Magasinet.

Byavandring: 1 juli med repris den 15 juli. Start vid Söderportkyrkan. Biljetter köper Du på biblioteket, 50 kr. Jag räknar alltid med att vandringen ska ta en knapp timma men till min stora förvåning brukar vi bara vara halvvägs efter den timma.
Också detta ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Kyrkogårdsvandring söndagen den 26 juli kl. 18, start vid kyrkporten. Det är bara en liten hörna kvar av kyrkogården så det blir ingen lång promenad det här sista året.
Samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Välkomna!

Marknad den 27 och 28 juli. Vi hoppas på att få stå vid samma plats som vi gjort de två sista åren. Alltså inte vid bibliotekets ingång utan lite längre ner mot Storgatan. Här kan Du köpa årsboken för 2015 och på måndagen köpa eller lämna kringlor. Vi hoppas att alla kringlor-bagare tänker på oss i år igen.

Söndagen den 2 augusti blir det byavandring i Stenfors med Bengt Fransson. Start kl. 14 vid Hammaren.

Kaffekorg, bra skor och nyfiket sinne är allt Du behöver ta med.Ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan

Konst & Hembygdsrundan första helgen i september visas vykort från Tingsryd i samarbete med Tingsryds filateli- och vykortsklubb. Blir det som vi planerar så finns det någon försäljare av gamla vykort med.
Här stöttas/samarbeta vi med Studieförbundet Vuxenskolan.