Sensommaren 2013.
Det har varit ett tufft år med sjukdom o lasarettvistelser, men nu är jag igång igen. Snart ska höstprogrammet vara klart och då hoppas jag att Du är pigg på hembygdsupplevelser.
Marknadsdagarna är precis över och vi fick in en hel del på våra läckra kringlor. Tack alla bakare!! Dessutom sålde den nya hembygdsboken riktigt bra. Ingen klagade på priset vilket vi varit väldigt rädda för. Boken har i år färgbilder och det fördyrar en hel del men gör också boken vackrare, trevligare och konstigt nog lite mer lättläst. I flera år har vi försökt sälja vykort från 1950 -1960-tlets Tingsryd men det har gått urdåligt. I år höjde vi priset till 10 kr st. och visade upp dem på en plansch. Ena dagen sålde vi 76 kort fastän de var så dyra. Förr om åren har de kostat 3 kr. och vi har sålt 0 - 3 st. Visst är det märkligt!

Hösten.

Sista arbetskvällen har varit och inte mycket blev gjort. Mörker, regn och blåst satte stopp för det mesta. Nästa år skär vi ner på höstkvällarnas arbetsmöten.

Programmet med Tomas Lissing var mycket intressant. Den första bilen i Tingsryd kom 1916 och en man Adlerqreutz ägde den. Nu återstår det för oss att finna denna man och införliva honom i vår historia. Kanske kan vi lokalisera första bensinpumpen också. Något för höstens arbetskvällar?

De fyra askarna utanför hembygdsgården är hamlade. Tack o lov hanns det med innan de fällde sina löv. Förberedelser för ett näringslivsrum pågår. Material plockas fram och linutställningen är nerplockad. Märkning av föremål, ett ganska tradigt jobb ängnar sig några åt varje arbetskväll. Det går långsamt fram eftersom det skrattas o pratas en hel del. Men ha trevligt är viktigt annars tröttnar vi och smiter från arbetskvällarna.

Sommaren

Nu är sommaren slut och i morgon är det september vilket betyder Konst & Hembygdsrunda. Vi ska visa 1960-talet i Tingsryd, det var ett händelserikt decennium för både TAIF och bebyggelsen här. Foton från 6o-talet på dagens styrelsemedlemmar finns att begrunda. Vi kände inte ens igen varandra. Där är en hel del att titta på så Du är välkommen mellan 10 och 18 i helgen.1-2 sept.

Sommaren har varit intensiv med berättarvandringar i byn varje onsdag i juli. Det började blygsamt med 7 åhörare och slutade med 34 personer, det var 9 mer än jag hade biljetter till. Även berättarvandringen i Stenfors lockade ett 20-tal. 50 kr kostade biljetterna så hembygdsföreningen fick in en ganska bra summa men när annonskostnaderna var betalda så blev det inte mhycket kvar. Ändå är detta något som säkert kommer igen nästa sommar. Öppet i hembygdsgården varje tosdag i juli gav inget högt besöksresultat. Folk undrar ofta varför vi aldrig har öppet och i fortsättningen får vi säga att det är så tråkigt att sitta där själv i flera timmar. Efter helgen ska vi ta itu med höstprogrammet så Du som är medlem kan vänta Dig ett sådant om ett par veckor. Har Du några önskemål så hör av Dig.

Juni

Nu är arbetskvällarna slut för den här säsongen. De börjar igen till hösten. Linbastan i Elserås är nymålad och uppstöttad vi ska bara rensa bland inventarierna också. Sedan kan vi vara stolta över den. Det har huggts omkring den och huggarna hade lämnat ett par tallar kvar runt omkring bastan. Risken var stor att nästa storm fällt dem över linbastan. Då vi talade om vår oro för ägarna, kommunen, fälldes tallarna omgående. Det tackar vi för. Linbastan är den enda i socknen.

Sista dagen i maj hade vi besök av skolbarn. bilderna bredvid är tagna av deras lärare. Det blev ett mycket trevligt möte.

Den 13 juni fick åttor från Dackeskolan lära sig om Korpalycke by. De fick höra om människorna som bott i husen och vad laga skifte inneburit för invånarna och byn.

Den 19:e åkte vi till Berättarfestivalen i Ljungby. Ett samarbete mellan oss, Berättarfestivalen och Musik i Sagobygd. Det blev både berättande och sång under resan.

Maj
Nu är det maj månad med vitsippor, hägg, gök och avslutningar med tillhörande saftkalas. Stress och stunder av vårglädje. Flickan på bilden upplever säkert vardagsstress men på fritiden lever hon bullerbyliv. För något år sedan sas det att ett sådant liv finns inte, det är en myt, en saga uppdiktad av Astrid Lindgren. Sickna tokigheter folk kan få för sig. Det är inte alls en saga, det är verkllighet åtminstone i Tingsås socken. Flickan har en bror + kamrater och de ser jag klättra i träd, bygga kojor, plocka ägg, klä ut sig, rida, mata kaninen, måla naglarna och leka med hundarna.  Hon är nyfiken och förfärligt frågvis och hon får mig att se positivt på framtiden och mänsklighetens överlevnad. Jag hoppas att också Du har något liknande att trösta Din ibland trötta själ med. Hoppas också att det inte bara är Tingsås socken som har bullerbyliv.

April

Så var påsken över och det är vanlig arbetsdag igen. Nu i april månad börjar vi med våra arbetskvällar. Var och en väljer jobb efter sitt intresse eller förmåga Det finns sysslor som har ett slut och andra som tycks vara för evigt. Efter nästan två timmar brukar några av gubbarna, som säkert slitit hårt, in och fråga efter kaffe. Det är signalen alla väntat på, snabbt plockas arbetet undan och kaffet kommer fram. Det är föreningen som bjudeer och det ska vara gott bröd, ost och marmelad. Till sist en liten kaka till gottegrisarna. vid kaffebordet är det trångt och glatt. Allt mellan himmel och jord ventileras och skratten fyller "salen". Hembygdsgården är en gammal bondgård och det största rummet där kallades alltid för "salen". Här eldade man inte på vintern och här var man aldrig till vardags. Nej här tändes i kakelugnen endast till fest och de stora helgerna. Väggarna här är alltså impregnerade av skratt och historier vilket gör rummet ovanligt lättpratat.

Glad Påsk! önskar Allan Nylander studerande Gotthard Carlsson år 1910. Alfred vet jag ingenting om men Gotthard. Han blev präst och bytte namn till Virdestam. Han dog redan i 40-års åldern men hann skriva flera böcker bl.a. "Växjö stifts herdaminnen".  Gotthard var liksom jag intresserad av folktro och sägner och det gör inte saken sämre att hans far, mor och syster bodde i Korpalycke. Detta påskkort får pryda vår hemsida under en påsk 102 år senare.

Idag är det Blå måndag, den första dagen i Stilla veckan och hantverksgesällernas fridag. I Stilla veckan ska naturligtvis allt vara så stilla som möjligt. Dymmelonsdagen ska Du vara extra noga med stillheten. Hugg ingen ved, slå inte i dörrarna och gör inget som går runt, det bådar bara olycka. Oknytt far runt och ställer till elände hela veckan. Skärtorsdagen är värst, då flockas häxorna för att fara till Blåkulla. Håll Dig helst inne den dagen. De flesta häxor har egna spisrakor att rida på, men det finns både slarviga och försenade häxor som tar vad de får fatt på till ritten.

Förr var det ett nöje bland män att gå ut och skjuta på häxorna när de flög hem från festandet på påskdagens morgon. Men det där kunde bli en tråkig överraskning. Det var inte alltid grannens käring som dunsade ner på marken utan det kunde vara ens egen gumma som varit och roat sig. Kanske var det därför karlarna slutade skjuta på häxorna, det var lugnast att låta frun ha sina hemligheter för sig.

Gå ändå upp vid påskdagens soluppgång och titta mot solen för några minuter efter att den stigit upp dansar den av glädje över denna underbara hoppfulla dag.

GLAD PÅSK!